Uncategorized

گوگرد کلسیمی حاوی تیوسولفات کلسیم و پلی سولفید

پلی سولفیت حاوی کلسیم پلی سولفید و کلسیم تیوسولفات است که علاوه بر خاصیت تغذیه ای گوگرد و کلسیم، آفت کشی ارگانیک محسوب می شود.

پلی سولفیت در کنترل پسیل پسته و گلابی، کنه نقره ای، کنه سپردار، مینوز و شپشک مرکبات، سفیدک رُز، مینوز و کنه خیار، کنه و سفید بالک گلخانه، پلاست برنج، شانکر باکتریایی، قارچ ها و سفیدک سطحی، عامل پچیدگی برگ هلو بسیار موفق بوده است.

گوگرد کلسیمی حاوی تیوسولفات کلسیم و پلی سولفید

فواید استفاده از کود کلسیم پلی سولفیت بنشت

  • کاهنده pH خاکهای قلیایی
  • افزایش مقاومت به آفات و بیماری ها
  • آزادسازی عناصر تثبیت شده در خاک
  • افزایش سطح فتوسنتز و کلروفیل سازی گیاهان
  • کاهش اثرات شوری خاک
  • پیشگیری از علائم کمبود کلسیم، استحکام دیواره سلول

کلسیم سولفید پودری سفید رنگ و از دسته کاتالیست های کلسیمی است که  در یک ساختار مکعبی مانند نمک سنگ متبلور می شود و پیوند آن بسیار یونی است. کلسیم سولفید بوی تخم مرغ های پوسیده دارد که از H۲S ناشی از هیدرولیز آن ناشی می شود. نقطه ذوب بالا این ماده، آن را به عنوان جامد یونی سازگار معرفی می کند.

در کریستال سولفید کلسیم، هر یون S  توسط یک هشت ضلعی از یون های مثبت Ca احاطه شده و به طور مکمل، هر یون دو بار مثبت کلسیم نیز توسط شش یون منفی گوگرد احاطه شده است!

خواص و مشخصات شناسایی

خواص مشخصات
دانسیته                                                   (g/cm۳) ۲/۵۹فرمول شیمیایی                                                    CaS
نقطه ذوب                                                     (۰C) 2525وزن مولکولی                                        (g/mol) 72/143
ساختار کریستالی                                    مکعبی (هالیت)شماره                                       (CAS No) 20548-54-3
حلالیت در آب:                                     هیدرولیز می شود!نام ها:                                Sulfurated lime, Oldhamite

تولید کلسیم سولفید

تولید کلسیم سولفید

سولفید کلسیم، می تواند با  فرایند کاهش کربوترمیک سولفات کلسیم، که مستلزم تبدیل کربن، معمولاً به عنوان ذغال است، به همراه CO۲ تولید شود:

CaSO۴ + ۲C ⇒ CaS + ۲CO۲

این واکنش می تواند ادامه دار و به صورت زیر نیز انجام شود:

۳CaSO۴ + CaS ⇒ ۴CaO + ۴SO۲

بنابراین، این نوع آماده سازی نمی تواند برای تهیه نمک خالص کلسیم سولفید استفاده شود. سولفید کلسیم در تماس با آب، از جمله هوای مرطوب، تجزیه می شود و ترکیبیات زیر را ایجاد می کند:

(CaS + H۲O ⇒ Ca(SH)(OH

Ca(SH)(OH) + H۲O ⇒ Ca(OH)۲ + H۲S

کلسیم سولفید، همچنین یک فرآورده جانبی در فرآیند Leblanc ، یک فرآیند صنعتی یک بار بزرگ برای تولید کربنات سدیم است. در این فرآیند سولفید سدیم با کربنات کلسیم واکنش نشان می دهد:

Na۲S + CaCO۳ → CaS + Na۲CO۳

میلیون ها تن از این فرآورده سولفید کلسیم دور انداخته شده و باعث آلودگی و جنجال های گسترده ای شده است.

سولفید کلسیم کاربردهای مختلفی دارد. سولفید کلسیم درخشان در فسفرها، رنگ های درخشان و لاک ها استفاده می شود. این ماده همچنین به عنوان ماده افزودنی روان کننده ها و به عنوان یک عامل شناورسازی در استخراج سنگ استفاده می شود.

شیر آهک، Ca(OH)۲، با تولید گوگرد عنصری برای تولید گوگرد آهک است، که از آن به عنوان یک حشره کش استفاده می شود، واکنش نشان می دهد. عمده استفاده از سولفید کلسیم، به دلیل رفتار آن در کاربرد به عنوان ماده حاوی فسفر، برای تولید CRT و استفاده از صفحه نمایشگر تخت بوده است.

اگر چه سولفیدهای خاکی قلیایی به عنوان فسفرهای CRT میزبان بسیار خوبی را ارائه می دهند، اما اشکال اصلی آنها رفتار هیدرولیز مخرب است که فرد هنگام تلاش برای تهیه صفحه CRT تجربه می کند. یعنی آنها از نظر شیمیایی در آب ناپایدار هستند. بنابراین، از بین تمام این سولفیدها، فقط CaS و SrS به اندازه کافی پایدار هستند که فقط در صورت آماده سازی به روش مناسب،  قابل استفاده در این زمینه هستند.

سمیت کلسیم سولفید

این ترکیب باعث تحریک چشم، پوست و دستگاه تنفسی می شود. تماس این ماده با اسیدها موجب آزاد شدن گاز سمی می شود، حتی توسط اسیدهای ضعیف تجزیه می شود. به طور مثال در اثر تماس این ماده با سولفید هیدروژن، H۲S، یک گاز قابل اشتعال و سمی با بوی تخم های فاسد شده تولید می گردد.

جهت تهیه گوگرد کلسیمی حاوی تیوسولفات کلسیم و پلی سولفید می توانید از سایت تهران کود خرید کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *